Monday, July 29, 2013

Menjejak orang di hutan

Selepas mendaftar masuk hotel dan mendapat rehat yang secukupnya, kami meneruskan pelayaran di Bumi Kenyalang menuju Semenggor. Di Semenggor ada pusat perlindungan oranghutan. Bukanlah kami jakun sangat nak tengok oranghutan ni sebab ramai je kawan aku yang banyak bulu... Tapi dekat Semenanjung mana nak dapat oranghutan yang dibiar bebas bergayutan dan tidak dikurung dalam sangkar ni?

Perjalanan ke sana mengambil masa kira-kira setengah jam dan bayaran masuk ialah RM5 seorang. Selepas memarkir kereta dengan begitu kemas, kami menuruni jalan menuju ke tempat berkumpulnya oranghutan. Kami diberi amaran untuk tidak membuat bising kerana ada dua ekor sedang berkeliaran di bawah itu. Pergh oranghutan ni, macam jawab exam la pulak nak kena diam-diam.

Bila sampai di bawah, ada dua ekor oranghutan sedang rilek rilek, makan dan bergayut. Kagum juga aku bila tengok oranghutan ni. Yelah, aku mana pandai bergayut dekat pokok sambil pegang pisang.

Sambil menunggu waktu memberi oranghutan makan, kami masuk ke galeri yang terletak berhampiran. Di situ ada keterangan tentang oranghutan yang terdapat di pusat pemeliharaan ini.

Mata aku tiba-tiba terpacak pada satu sudut di dinding galeria.

Pergh, oranghutan pun ada sijil lahir.

No comments:

Post a Comment