Friday, May 1, 2015

Jibril sendiri berkata pada Nabi, "Bacalah!"

Sepanjang perjalanan dari ibu kota tadi aku ditemani kesesakan. Aku tak faham kenapa lebuhraya dibina khas untuk kita semua bersesak-sesak. Mujur di dalam beg ada buku-buku yang aku baru beli. Dan mujur juga aku naik bas, boleh aku baca buku dan meninggalkan tugas memandu kepada brader plusliner.

-----

Khatam. Banyak benda aku setuju dalam Karya Agong ni. Lagi-lagi tuhan smartphone. Smartphone sudah menjadi tuhan dalam kehidupan moden.

-----

Sampai rumah, habis makan, aku mandi. Lepas tu aku lepak dekat ruang tamu. Aku cuba berborak dengan seisi rumah tetapi mereka sedang asyik bermain smartphone. Dengan pantas aku keluarkan buku Catatan Seorang Askar dan bagi Faiq yang sedang khayal main phone baca.

Alhamdulilah dia sedang mengekek ketawa membaca buku. Tidak sia-sia aku pupuk minat membaca dia dari kecil. Dia cuma perlukan bahan untuk dibaca.

Jadi, belilah buku. Dan baca, baca, baca.

Main facebook je, apa kau dapat?

No comments:

Post a Comment