Friday, May 22, 2015

Balik rumah

Menunggu sebuah teksi ketika semua orang pulang dari kerja adalah antara pengalaman yang tidak aku mahu rasakan. Apalagi di bawah bahang mentari yang sedang membakar di sebuah gurun tepi pantai. Walaupun pak arab ni siap buat hentian bas ada pendingin hawa, otak aku yang sentiasa berfikir di luar kotak mengatakan untuk setia menunggu di tepi jalan.

15 minit kemudian, aku dan kawanku sudah di dalam perut teksi. Perjalanan pulang ke rumah kira-kira 20 minit bergantung pada trafik.

Dalam perjalanan, aku jeling-jeling ke luar tingkap. Tak ada satu benda pun yang boleh digelar apple to my eyes.

Tiba-tiba pemandu teksi bertanya sesuatu dalam bahasa hindi.

Aku dan kawanku berkerut dahi.

Kemudian dia tanya, "you are working here?"

"Yes yes. We have ongoing project here." balas kawan aku.

"Where are you from?"

"Malaysia."

"Oh I thought you guys from India."

---

Tak boleh jadi ni, nak tak nak aku kena jugak belajar bahasa Hindi. Movie Bollywood apa tengah sedap?

No comments:

Post a Comment