Sunday, February 1, 2015

Setiap detik nyawa ini ku pertahankan untukmu

Konfrontasi 1965-66 antara pemerintah Indonesia dengan puak berhaluan kiri telah merubah haluan negara yang punyai lebih dari 17,000 pulau itu. Pembantaian PKI oleh militari Indonesia telah memakan hampir sejuta nyawa. Ini termasuk korban nyawa yang dilakukan oleh preman-preman yang punyai kuasa ketika itu.

Di dalam senarai nama yang maha panjang itu, ada yang terkorban bukanlah kerana mereka terlibat secara langsung dengan PKI, namun kerana hasad dengki dan demi satu tujuan kotor. Terdapat banyak catatan tentang peristiwa itu yang dibenam oleh pemerintah dan hanya baru-baru ini sahaja dasar keterbukaan diamalkan oleh penguasa lalu muncul catatan-catatan perjalanan selama 2 tahun yang getir itu. Antaranya, Gerakan Melawan Lupa yang mengumpulkan pengalaman-pengalaman keluarga terdekat di sekitar Bali. Kalau mahu menonton dokumentari, kau pergi saja ke youtube dan cari The Act of Killing.

Bilamana bercakap tentang korban nyawa dan pengalaman pahit, aku punyai hormat yang tertinggi kepada pihak-pihak terlibat. Mungkin atas sebab ini aku rasakan lagu Superman is Dead - Sunset di Tanah Anarki sebuah lagu yang begitu hidup dan penuh romansa.

Sampai ke hari ini aku tak jemu dengan Sunset di Tanah Anarki. Gila betul.

No comments:

Post a Comment