Thursday, August 1, 2013

Bersungkai dalam amannya senja

Pulang dari Semenggor, kami singgah sebentar ke hotel untuk menghantar Muna. Seperti pemain bola yang pancit, dia terpaksa berehat dan pulang merenung siling hotel. Gurau. Malangnya dia sakit perut dan perlukan rehat di bilik.

Jadi, kami berempat pemuda kesepian yang jauh dari tempat asal terus meninggikan layar dan mengemudi bahtera di bumi Kuching. Misi kami petang itu adalah mendapatkan juadah dan bersungkai di tepi sungai.

Amir dan aku berkongsi beli seekor ayam golek. Tosei dan Zharif pula mendapatkan mee kolok. Itu sahaja juadah sungkai kami petang itu bagi menghidupkan peluang untuk menjadi kurus.

Jam menunjukkan jam 6 lalu kami bertolak ke River Waterfront yang terkenal di Kuching. Suasana petang itu tenang dan amat baik untuk berbuka. Kelihatan bot yang menelusuri sungai ini baru tiba melabuhkan sauhnya, sampan tradisional memang sedia tersadai di jeti dan Bangunan DUN Sarawak tersergam indah di seberang.

Menjelang tibanya Maghrib, kami berdebar dan melihat ke kanan ke kiri. Macam biasa, kalau berbuka di luar memang kena tengok orang lain makan dulu.

Kami pun tenggelam dalam amannya suasana di tepi sungai dan hanya menumpukan pada juadah di hadapan mata.

Ayam golek dengan mee kolok? Kau gila? Banyak lagi juadah yang terpaksa aku rahsiakan.

No comments:

Post a Comment