Saturday, August 17, 2013

Hari elok untuk keluar

Hari ini aku memulakan hari dengan sebuah senyuman. Begitu manis aku tersenyum ke siling usahlah kau nafikan. Perlahan-lahan aku bangkit menuju bilik air lantas bersiap.

Hari ini ke Zhouzhuang. Sebuah kota air yang telah wujud sejak 1086 masihi. Tidaklah jauh mana letaknya. Kira-kira sejam dari Shanghai.

Di atas lebuhraya, tidak banyak sangat untuk dipandang melainkan deretan kenderaan yang menyusur perlahan dan cermat.

Keluar dari lebuhraya, suasana mula berubah. Redup mata memandang suasana desa di musim panas. Sawah padi segar menghijau. Kolam air dilitupi kiambang merata-rata. Burung menghendap di balik lalang. Pepohon hijau yang tirus ke atas bergoyang-riang. Anak kucing melintas jalan dengan tenang... serta bermacam lagi.

Hampir ke destinasi, ada tasik yang luas di belah kanan. Turut serta banyak sampan di gigi air, juga rumah lama yang penuh ukiran senibina budaya setempat.

Namun jauh di sudut hati, aku harap brader yang bawak van ni pandu laju sikit.

Aku dah nak terkencing sangat ni.

No comments:

Post a Comment