Wednesday, February 11, 2015

Tahun baru cino

Seorang rakan yang baik ialah rakan yag sanggup berkorban apa sahaja walau perlu membelah lautan api sekalipun. Atas sebab inilah aku sanggup pusing cari kedai jahit di Serdang. Semuanya demi menempah baju melayu untuk majlis perkahwinan Jay.

Sampai kedai jahit, aku borak-borak dengan brader jahit.

"Ekau nak bilo baju ni?" tanya brader.

"Minggu dopan. Hari selaso." aku cuba mengeluarkan segala ilmu minangkabau yang ada di dada.

"Huish apo copek sangat?" Dia tanya balik.

"Nak rayo cino ni, kono ada baju bang!"

Tiba-tiba ada kawan dia masuk kedai.

"Biar botul. Dio punyo rayo, ekau pulak yang nak pakai baju." brader jahit tunjuk dekat kawan dia yang baru masuk.

Aku serta-merta jadi marah! Apajadah tahun baru cina aku nak pakai baju melayu. Mestilah aku ada sebab tersendiri. Takkan ni pun aku perlu bagi pencerahan?

"Pantek, takkan la den nak berayo cino pakai baju melayu. Ado otak guno la bang," kata aku dalam hati.

Kemudian, aku bercerita dengan panjang lebar bagaimana Jay berjumpa tunangnya dan  bercadang mahu berkahwin pada Tahun Baru Cina.

No comments:

Post a Comment