Friday, April 24, 2015

Sebuah Damai yang Kita Cipta II

"Yah, yah!" jerit Nadim sambil berlari ke arahku. Nadim ialah anak keduaku hasil perkongsian hidup bersama Balqis Emily selama 30 tahun. Nadim seperti membawa sesuatu tetapi aku tidak pasti apakah yang dipegangnya itu.

"Ayah, lihat! Anakanda bawa pulang mutiara."

Mutiara? Mutiara nak buat apa. Kalau nak mutiara sudah lama aku menyelam ke dasar laut. Tapi mengenangkan itu adalah anak sendiri dan bukan Zharif teman karibku, aku membalas,

"Bagus Nadim, kau kini telah mahir ilmu menyelam." sambil memegang mutiara berwarna mawar, aku halakan ke atas untuk melihat dengan lebih jelas.

"Sekarang berikan mutiara ini kepada ibumu, jelaskan pada dia ini adalah mutiara gred AAA."

Aku hanya mengekor anakku itu dengan pandangan mata.

Kemudian aku kembali memandang jauh ke tengah laut. Di tengah semudera yang terbentang luas, hujan sedang menderu turun. Setiap kali hujan atau mendengar guntur bersahutan, aku pasti tidak boleh lari dari terkenang peristiwa itu. Peristiwa hitam yang telah meninggalkan parut yang berbekas di hati.

Kenapa bukan aku yang dijemput malaikat maut? Mengapa mesti dia?


bersambung

No comments:

Post a Comment