Wednesday, January 21, 2015

Hari pertama

Ketibaan kami di Bandara Ngurah Rai disambut oleh Zulhabri dan Termana. Termana berasal dari Bali, Zulhabri pula orang Malaysia yang kerjanya merantau dan menterjemahkan buah fikiran ke dalam Microsoft Word.

Selepas memperkenalkan diri, Termana mendepakan tangan dan berkata,

"Welcome to the jungle."

Aku suka bila Termana menterjemahkan Bali sebagai jungle. Aku dapat rasakan jungle adalah satu perkataan yang amat cocok dengan perjuangan yang akan aku dirikan di sini.

Aku dan Vovin merancang untuk tinggal di Bali dan berwisata ke Indonesia Timur selama 25 hari.

Sebenarnya, tidaklah terlalu timur. Kerana... Paling timur adalah Papua. Kami hanya mahu ke Flores. Apapun, Flores tetap di bahagian timur Indonesia.

"Jadi, ke mana kita Nazri? Langsung ke hotel? Atau minum-minum dulu?" tanya Termana sambil memandu pacuan 4 roda.

"Hmmmmmm...." balas Vovin.

Aku tidak peduli. Ke mana jua aku ikut. Yang penting sekarang ialah menjamu mata dengan susuk tubuh bangunan-bangunan dan kemegahan Bali yang ku rindui.

No comments:

Post a Comment