Tuesday, January 20, 2015

Di Puncak Tertinggi Borneo

Aku tak tahu berapa suhu sekarang tapi menurut perkiraan aku yang berpengalaman luas, suhu di ketinggian 3500 meter ini lebih dingin dan menggigit dari suhu di Vladivostok ketika musim salju.

Dalam -50 selsius rasanya.

7 orang pemuda dari semenanjung tetap meneruskan pendakian. Puncak masih belum kelihatan tapi aku dapat rasakan roh hampir terbang dari badan. Penat nak mati!

Setapak, dua tapak, tiga tapak, empat lima enam tujuh lapan.... Aku duduk balik.

"Lepak jap." aku kata pada teman-teman.

Kemudian aku bangkit.

Setapak, dua tapak, tiga tapak, empat lima enam tujuh lapan.... Aku duduk balik.

Cilaka, penat nak mampos. Macam mana aku boleh ada atas gunung ni? Sambil bermonolog angin terus bertiup kencang, menggigit sehingga ke sumsum tulang. Apa yang aku dambakan, hanyalah secawan teh panas, dan hangatnya hawa tropika.

Akhirnya selepas menolak segala kewarasan ke dalam kepala otak, aku nekad untuk menghabiskan pendakian ke puncak.

Fucking shit Kinabalu. Ko tunggu!

.
.
.

Tepat jam 6:30, kami tiba di puncak tertinggi Borneo. Tak nampak sinaran matahari terbit kerana kabut tebal tapi aku tak peduli. Apa yang penting sekarang, tangkap gambar di papan tanda 4095 meter dan terus hidup.

Kepuasan untuk menapak di ketinggian 4095 meter, ko jangan cakap. Menengok fatamorgana dan awan-gemawan yang kejauhan. Ohhhhhh, puas hati bai.

Tapi aku pasti akan kembali.

No comments:

Post a Comment